Jesteś tutaj: Strona główna | Przewodnik / Wskazówki dot. Nowej Zelandii | Transport wewnętrzny | Podstawowe zasady drogowe w Nowej Zelandii.

Podstawowe zasady drogowe w Nowej Zelandii.

Przepisy drogowe w Nowej Zelandii nie odbiegają od światowej normy. Podobnie jak w większości krajów cywilizowanych poza niektórymi krajami azjatyckimi czy arabskimi na czerwonym świetle należy się zatrzymać a na zielonym jechać. W przeciwieństwie do Polski jeździ się po lewej stronie wiec KEEP LEFT drogi kierowco!

Prawo jazdy: Akceptowane jest polskie prawo jazdy. Ponieważ wszyscy już powinniśmy posiadać "nowe" nie będę pisał o starym książeczkowym. Można oczywiście jeździć również na prawie jazdy międzynarodowym. Wynajem samochodu: Przeważnie należy mieć min 21 lat. Najlepiej skontaktować się z wybraną firmą wynajmującą auta i zapytać dokładnie. Stowarzyszenie kierowców - Automobile Association Jedna z najbardziej rozpowszechnionych organizacji drogowych, dostarcza mapy oraz świadczy usługi naprawcze. Jeśli jesteś w jakimś stowarzyszeniu automobilowym sprawdź czy współpracuje ono z AA. Wiele organizacji współpracuje ze sobą i świadczy wzajemne nieodpłatne usługi dla członków partnerskich organizacji. KEEP LEFT! W Nowej Zelandii obowiązuje ruch lewostronny. W Polsce jest to ruch prawostronny - dla mniej wtajemniczonych. Dla nich również informacja, że samochody poruszające się w tym ruchu mają kierownicę po stronie pasażera (patrząc z pkt. widzenia polskiego), gałka zmiany biegów pozostaje w tym samym miejscu, biegi zmienia się identycznie jak w polskich samochodach, pedały pozostają na swoim miejscu: sprzęgło od drzwi, hamulec na środku i gaz prawą nogą. Jadąc drogą dwupasmową kierowca jest od strony środka jezdni a pasażer od pobocza. Może się to wydawać śmieszne ale niektórym trudno sobie to wyobrazić. Pasy bezpieczeństwa Większość samochodów z wypożyczalni wyposażona jest w pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach oraz na tylnej kanapie. Używanie ich jest obligatoryjne. W przypadku kontroli policyjnej i nie stosowaniu się do tego przepisu grozi kara 150 $NZ (info z 2007r.). Z tego co mi tłumaczono płaci cały skład auta a nie tylko kierowca co by oznaczało odpowiedzialność zbiorową ale tego nie jestem pewny, sprawdzać na sobie nie polecam. Ograniczenie prędkości Ograniczenia prędkości jak również odległości na znakach drogowych podawane są w kilometrach lub metrach (km / m) a nie w milach. Teren zabudowany: ograniczenie do 50km/h Drogi otwarte poza terenem zabudowanym do 100km/h dla samochodów osobowych, van'ów, motocykli. Ciężkie motocykle mają ograniczenie do 90km/h, samochody z przyczepami w tym campingami do 80km/h. Kiedy zbliżamy się do autokaru z dziećmi (specjalnie oznaczone) należy zwolnić do 20km/h. Znak LSZ oznacza Limit Speed Zone czyli strefę z ograniczeniem prędkości. Ronda Na rondzie ustępuje się pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzie, zbliżającym się z PRAWEJ! Zawsze sygnalizuj kierunkowskazem zjazd z ronda. Wjazdu na rondo nie trzeba sygnalizować bo w przeciwieństwie do tego co robi większość kierowców (szczególnie w Polsce) nie jest to jeszcze manewr skręcania dlatego kierunkowskaz jest zbędny. Wyprzedzanie zawsze z prawej z wyjątkiem - jeśli policjant steruje ruchem i wskazuje inaczej, - jeśli jest podwójna ciągła (jak u nas) lub więcej linii. Nie wolno wyprzedzać kiedy jest ciągła żółta linia przeważnie poprzedzona gęsto przerywaną żółtą (w celu informacyjnym że zaraz za nią będzie ciągła co zwiększa bezpieczeństwo) Skrzyżowania Zasady jak u nas z tym że puszczamy pojazdy z prawej. Znaki drogowe Ustąp pierwszeństwa: Zamiast naszego żółtego odpowiednika zajdziesz obrócony trójkąt w czerwoną obwódka i białym tłem a w środku napisem GIVE WAY. Na jezdni znajdziesz białe linie sygnalizujące miejsce ewentualnego zatrzymania. Znak STOP: Tradycyjny. Na jezdni zobaczysz żółte linie sygnalizujące miesce bezwzględnego zatrzymania. Autostrady Na autostradzie nie wolno spacerować ani jeździć rowerem, zatrzymywać się, zawracać. Niebezpieczne drogi Dostępne dla wszystkich, polecane wprawionym kierowcom lub do bardzo wolnej jazdy dla mniej wtajemniczonych. Najczęściej bardzo strome, często na tyle strome, że pali się hamulce. Czasami trzeba ratować się ręcznym a hamowanie silnikiem jest raczej na porządku dziennym. Często są to drogi polne z wyrwami lub skałami. Zalicza się do nich m.in. - Beyound the Blue Lakes Car Park, Tasman Valley Road, Mt. Cook. - Skippers Canyon Road, Queenstown. - 90 Mile Beach, Northland. (Zaliczyliśmy ją.) - Road to Milford Highway 94, od Te Anau do Milford. (Zaliczyliśmy ją.) Zaliczył bym do nich również zjazd przed Arrowtown w kierunku na Queenstown, bardzo stromy i kręty. Przed każdym zakrętem w odległości ok. 50m od niego znak "Tu zacznij testować hamulce". Jednokierunkowe mosty Ustąp pierwszeństwa nadjeżdżając Moim zdaniem jedna z atrakcji Nowej Zelandii. Oszczędność pieniędzy na szerokie mosty i czas na odpoczynek dla kierowcy. Mosty mają tylko jeden pas ruchu. Ustępujący jest oznaczony czerwoną strzałką a ten któremu się ustępuje czarną. Parkowanie - Nie parkuj w odległości mniejszej niż 6m od skrzyżowania lub przejścia dla pieszych. Niebieski znak P z cyframi pod niż np. 30 oznacza, że można tu parkować na max 30 min. - Nie parkuj przodem auta w kierunku przeciwnym do jazdy bo to niezgodne z przepisami. - Przerywane żółte linie na poboczu oznaczają że nie wolno parkować. W przypadku wypadku lub stłuczki Oprócz społecznej solidarności obowiązującej na całym świecie należy nie zapomnieć o spisaniu danych personalnych osób biorących udział w zdarzeniu, danych ubezpieczalni, nr. rejestracyjnych pojazdów oraz nr. rejestracyjnych świadków, powiadomieniu własnej ubezpieczalni lub firmy od której wynajęliście auto w ciągu 24 godzin, wypełnianiu raportu ze zdarzenia. Zgodnie z prawem jeśli zostanie uszkodzone czyjeś mienie np. płot, należy zgłosić swoje dane do właściciela mienia a jeśli nie można go odnaleźć należy powiadomić o tym policję w ciągu 60 godzin. Grzech główny kierowców - turystów W Nowej Zelandii większość wypadków poza miastami powodowanych jest przez turystów. Powód jest banalny. To nie za duża prędkość lecz cudowne widoki napotykane za każdym zakrętem. To właśnie te zakręty są najniebezpieczniejsze. Turyści zatrzymują się nagle, bez ostrzeżenia i kierunkowskazu, byle gdzie, byle jak i biegają po jezdni bez zastanowienia i zapewnienia sobie i innym minimum bezpieczeństwa. Mi niestety też się to zdarzyło kilka razy podczas 45 dni podróży. Na szczęście było to na początku i już po kilku dniach prowadzenia auta zrozumiałem jaka to głupota zatrzymywać się w miejscach gdzie nie ma na to miejsca. Lepiej przejechać 100m dalej i zaparkować na prostej. Będziecie mieli pewność, że wrócicie w całości z wyjazdu. Posomy i inne cuda na jezdni. Posom to szkodnik przywleczony na statkach z Australii. Tępiony jak tylko się da, wyjada jaja ptaków z gniazd, pisklęta, niszczy gniazda. Najłatwiej trafić go nocą gdyż wtedy wychodzi na żer. Paraliżuje go światło dlatego nocą zatrzymuje się na jezdni zobaczywszy auto i stoi jak osłupiały. Śmierć od przejechania jest nagła i bezbolesna więc sposób humanitarny. Jednak jak wszystko ma to drugą stronę medalu. Padlina posoma pozostawiona na poboczu stanowi fastfood dla okolicznych ptaków m.in jastrzębi. Stanowią one spore niebezpieczeństwo ponieważ posilając się na poboczu, na widok nadjeżdżającego auta wzbijają się do lotu. Są jednak na tyle ciężkie a ich skrzydła tak duże, że start zabiera dłużą chwilę. Przeważnie przy drodze są trawy lub krzaki więc najwięcej wolnej przestrzeni do startu jest nad jezdnią i tu ptak wpada w pupkę bo łatwo może uderzyć w rozpędzone auto. Często również zdarza się iż widzą padlinę na poboczu i lecą do niej nie zważając na nadjeżdżające auto. Tak trafiają w dach lub na maskę. To tylko niektóre, wybrane i moim zdaniem najważniejsze zasady poruszania się autem po Nowej Zelandii. Wszystkim kierowcom życzę tyle zabawy, przygody, dobrej pogody i przyjemności z podróżowania autem po NZ ile ja zaznałem.


Słowa kluczowe dot. tej treści:
zasady drogowe w Nowej Zelandii przepsy drogowe w Nowej Zelandii Przepisy drogowe w Nowej Zelandii nie odbiegają od światowej normy. Podobnie jak w większości krajów cywilizowanych poza niektórymi krajami azjatyckimi czy arabskimi na czerwonym świetle należy się zatrzymać a na zielonym jechać. W przeciwieństwie do Polski jeździ się po lewej stronie więć KEEP LEFT drogi kierowco!

Komentarze

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Masz konto na NaszaNowaZelandia.pl? Zaloguj się zanim dodasz komentarz, nie będziesz przez to Aninimem.
Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się. Trwa to 10 sek.